Arts & Crafts atgriešanās

Arts & Crafts kustība, ko jau 19. gadsimta vidū aizsāka britu dizainers Viljams Moriss (William Morriss), vērsās pret industrializācijas radīto piesārņojumu, rūpnīcu strādnieku nožēlojamajiem darba apstākļiem un patēriņa kultūru. Lai gan kopš tā laika pagājuši teju divi gadsimti, šīs problēmas ir aktuālākas nekā jebkad agrāk, tāpēc vērts paraudzīties uz Arts & Crafts vērtībām mūsdienu kontekstā.

Olivier van Herpt savos darbos pēta digitālās tehnoloģijas keramikā

Īstāka un vienkāršāka dzīve

Deviņpadsmitajā gadsimtā industriālā revolūcija padarīja pilsētas par pārapdzīvotām, piesārņotām un drūmām vietām, kur rūpnīcu strādnieki aizvadīja savas dienas smagā darbā, ražojot ne vien vajadzīgas mantas, bet arī dažādus frivolus un izkrāšnotus niekus bez īstas vērtības. Arts & Crafts aizsācēji saskatīja šīs situācijas absurdu – cilvēku dzīves tiek izniekotas bezjēdzīgā un pazemojošā darbā, lai izgatavotu zemas kvalitātes lietas, kas nedz palīdz ikdienā, nedz padara dzīvi skaistāku. Tā vietā kustības atbalstītāji ilgojās pēc vienkāršākas un īstākas dzīves, kas aizvadīta cieņpilnā darbā un piepildīta ar kvalitatīvām lietām.

Arī mūsdienu dzīves steiga un patēriņa skrējiens liek uzdod jautājumu – kam gan tas viss? Pandēmija daudziem no mums likusi piebremzēt un no jauna aplūkot savu dzīvesveidu. Lēnāks ikdienas ritms ļāvis atklāt jaunas vērtības un sen aizmirstus paradumus. Daudzi šajā laikā pievērsušies dažādiem rokdarbiem un hobijiem. Kura paziņu lokā gan nav kāda, kurš iemācījies pats cept maizi vai iekārtojis dobi kopienas dārzā? Sociālajos tīklos popularitāti guvusi “cottagecore” estētika, kurā idealizēta lauku idille. Esam sapratuši, cik svarīgi sev apkārt ir veidot skaistu, ērtu un kvalitatīvu vidi.

Vlinder dīvāns no Vitra no jauna interpretē tradicionālu austo segu.

Skaistas un derīgas lietas

“Savās mājās neturi neko tādu, ko neuzskati par noderīgu vai skaistu,” teicis Viljams Moriss. Arts & Crafts kustības sekotāji iezīmēja modernisma domas pirmsākumus – lietām jābūt ne vien pievilcīgām, bet arī praktiskām, un to izskatam jāatspoguļo priekšmeta funkcija. Tāpat viņi iestājās par kvalitatīvu un dabisku materiālu izmantošanu, kas ļautu lietām ilgāk kalpot un novecot ar cieņu.

Šodien vairāk nekā jebkad agrāk ir būtiski izvērtēt tās lietas, ko izvēlamies iegādāties. Jāsaprot, ka nekas šajā pasaulē nav lēts, un arī t-krekls par dažiem eiro patiesībā izmaksā daudz dārgāk, cenas starpību sedzot uz vides un cilvēku, kas to izgatavo, rēķina. Galu galā – skopais maksā divreiz. Kāpēc gan iegādāties kaut ko, kas kalpos vien neilgu laiku, lai to atkal nomainītu ar tādu pašu lietu, ja var izvēlēties kaut ko kvalitatīvu, kas priecēs gadiem ilgi?

Nico Conti keramikas trauki veidoti ar 3D printeri

Amatniecība 2.0

Arts & Crafts kustība tiecās atjaunot amatniecības lomu priekšmetu darināšanā. Viljams Moriss bija pārliecināts, ka amatnieku zināšanas par izgatavošanas procesu un materiālu īpašībām apvienojumā ar individuālu māksliniecisko skatījumu palīdz radīt kvalitatīvākas lietas ar dvēseli. Viņš pats piedalījās sevis dizainēto mēbeļu un tapešu izgatavošanā, iesaistoties katrā procesa posmā. Lai gan Arts & Crafts kustība kopumā iestājās pret industrializāciju un mehanizāciju, viņi nenoliedza tehnoloģijas, kas ļāva padarīt ražošanas procesu efektīvāku, nezaudējot kvalitāti.

Mūsdienās amatniecība neaprobežojas vien ar hobiju, tautas mākslas vai suvenīru izgatavošanu. Aizvien vairāk jauno dizaineru cenšas iegūt arī amatniecības prasmes, lai gadsimtos krātās zināšanas un tradīcijas interpretētu mūsdienīgā dizainā. Tajā pašā laikā ir skaidrs, ka ar rokām izgatavotiem priekšmetiem ir grūti konkurēt ar masu produkciju, tāpēc būtiski meklēt jaunus veidus, kā tehnoloģijas sapludināt ar amatniecību. Piemēram, keramika var tikt veidota ar 3D printeru palīdzību, bet mēbeļu dizaina iespējas paplašina CNC frēze.

Digitālās tehnoloģijas var palīdzēt atklāt vēl nezināmas materiālu īpašības, lai radītu pavisam jaunas formas un taupītu resursus. Tāpat būtiski meklēt jaunus risinājumus materiālu pārstrādei un “upcycling” procesam. Amatniecībā bieži izmantotie materiāli, piemēram, koks tiek uzskatīts par dabai draudzīgu, taču tas ir ilgtspējīgs vien neliela patēriņa apstākļos. Tam aizstājot plastmasas izstrādājumus, strauji paātrinātos mežu izciršana, tāpēc arī amatniekiem nepieciešams domāt par jauniem materiāliem.

Gribētos domāt, ka laika gaitā digitālās tehnoloģijas ļaus arvien lielākam cilvēku skaitam iesaistīties amatniecības procesos un risināt visai sabiedrībai vai konkrētai komūnai aktuālus jautājumus. Tāpat tās paver plašākas personalizācijas iespējas, ļaujot amatniekam piedāvāt savas lietas plašākam cilvēku lokam.

Jen Keane rada tekstīlijas, kuras auž mikroorganismi — faktiski audums tiek audzēts.

Gareth Neal pēta, kā CNC frēze var kalpot kā amatnieka roku "turpinājums"