Piezīmes no Milānas

Atzīmējot savu 60. jubileju, pēc divu gadu pārtraukuma Milānā ierastajā formātā atkal atgriezās Salone del Mobile dizaina mese, kuru kā parasti papildināja arī plaša notikumu programma ārpus izstādes. Ņemot vērā pandēmijas ietekmi un ģeopolitiskos notikumus, bija sagaidāms, ka izstādi apmeklēs ievērojami mazāks apmeklētāju skaits, tomēr vēlme atkal satikties klātienē un “aptaustīt” dizaina jaunumus pašam šogad Milānā pulcēja vairāk nekā 262 000 viesu.

Arī xcelsior devās uz Milānu, lai iepazītu jaunākos produktus, satiktu sen neredzētus draugus un sadarbības partnerus, kā arī lai smeltos iedvesmu. Jāsaka, ka grūtais pandēmijas laiks nav bijis labvēlīgs pārsteidzošu dizaina inovāciju izstrādei, un šogad zīmoli drīzāk stiprinājuši jau sev pazīstamas vērtības un attiecības. Kā Salone 2022 vadmotīvs ieskanējās saruna — sasaukšanās cauri laikam, sadarbība ar modes māksliniekiem, diskusija par dizaina nākotni un kontrastu dialogs. Iespējams, ka pēc attālinātā dzīves režīma tieši saruna un savstarpēja simbioze ir tā, kas mums nepieciešama, lai radītu jaunu vīziju par dizainu.

Dialogs ar ikonu

Vai tad ritenis būtu jāizgudro no jauna? Dažreiz vērts uz jau pazīstamām lietām paraudzīties citā gaismā. Šogad Milānas izstādē vairākas dizaina ikonas tikušas interpretētas jaunos veidos, piedzīvojušas savu atdzimšanu vai apvienojušās vēl nebijušā sadarbībā.

Svinot ikoniskās Achille Castiglioni un Pier Giacomo Castiglioni radītās Arco stāvlampas 60 gadu jubileju, Flos limitētā daudzumā piedāvā īpašu gaismekļa versiju, kurā ierastā marmora pamatne aizstāta ar caurspīdīgu kristāla bloku, tādejādi atklājot Arco struktūru.

Zanotta šogad papildinājusi leģendārās Super Studio radīto Quaderna sēriju ar vairākiem jauniem galdiem un paklāju. Rūtotie dizaina priekšmeti atsaucas uz dizaina studijas 1970. gada kritiski utopisko vīziju par globalizēto pasauli, kas vienota vienā nepārtrauktā arhitektūras monumentā. Dumpīgais dizaina gars Zanotta kolekcijā atgriežas arī ar somu dizaineres Liisi Beckman 1966. gadā radīto krēslu Karelia, kas bija viena no pirmajām pilnībā no poliuretāna putām izgatavotajām mēbelēm.

Dažkārt dizaina ikonas ir tik iemīļotas, ka tās gribas sev ņemt līdzi arī zaļumos. Cassina turpina papildināt savu dizaina meistaru kolekciju Maestri ar dizaina ikonām, kas pārdzimušas jaunās āra mēbeļu versijās. Pret laikapstākļiem izturīgos materiālos iedzīvināts gan ažūrais Gio Ponti krēsls Superleggera, gan Charlotte Perriand mēbeļu sērijas Mexique taburete un galdi. Pārsteidzoši, ka Cassina un leģendārā itāļu arhitekta Antonio Citterio ceļi līdz šim nebija krustojušies, bet nu tas ir mainījes ar jauno Esosoft dīvānu un galdiņiem, kas ir pirmā Citterio kolekcija zīmolam.

Savukārt kolekcijā Klismos, ko Antonio Citterio veidojis zīmolam Knoll, arhitekts atradis iedvesmu tālā pagātnē, interpretējot seno grieķu mēbeles. Krēsla, sola, zviļņa un dīvāna dizainā klasiskie mēbeļu arhetipi ieguvuši dinamisku formu Knoll neierastā materialitātē — ozolkokā, kas kombinēts ar kokvilnas auklu.

Modes kliedziens

Šķiet, ka nevienu gadu Milānas izstādē nav bijusi vērojama tik liela modes nozares līdzdalība kā šogad. Savu komentāru par dizaina nozares nākotni micēlijam veltītā instalācijā izteikusi dizainere Stella McCartney, modes nams Prada sadarbībā ar studiju Formafantasma rīkoja simpoziju, kurā aplūkoja dizaina industrijas ietekmi uz dabu, bet dizainers Philippe Starck zīmolam Dior radījis jaunu Luija XVI stila krēsla interpretāciju.

Viena no zīmīgākajām modes pasaules figūrām šī gada izstādē bija arhitekts un dizainers Virgil Abloh, kura radītā zīmola Off White konceptuālā pieeja revolucionalizēja modi. Viņa nāve pagājušā gada nogalē nāca kā šoks, tomēr viņa oriģinālās dizaina idejas turpina dzīvot. Cassina piedāvā Abloh radīto modulāro sistēmu Modular Imagination — melnus kubus, kas var kalpot gan kā taburete vai kafijas galdiņš, gan, tos savienojot, pārtapt lielākās struktūrās.

DePadova un modes dizainera Paul Smith kopīgi veidotā kolekcija Everyday Life iedvesmojas no ērta, taču izsmalcināta ikdienas apģērba, un, tāpat kā ērtām biksēm, arī Everyday Life dīvānam ir funkcionālas kabatas. Kolekcijas pamatā ir mīkstās mēbeles, kas papildinātas ar pieskaņotiem galdiņiem un ādas aksesuāriem. Everyday Life minimālais dizains ļauj izcelties košajai un oriģinālajai kolekcijas toņu paletei, par ko jāpatiecas Paul Smith leģendārajai krāsu izjūtai.

Iedvesmu modes pasaulē meklējusi arī dizainere Patricia Urquiola. Zīmolam Moroso radītais dīvāns Anorak piedāvā jaunu, ilgtspējīgu skatījumu par to, kā polsterēt mēbeles. Katrs atsevišķais elements bez piepūles novelkams no dīvana konstrukcijas gluži tāpat kā apģērbs no ķermeņa.

Spēles ar apjomu

Šogad daudzi zīmoli rotaļājas ar telpiskiem kontrastiem, piedāvājot dizainus, kas izceļas ar poētisku lakonismu. Monolīti objekti šķiet balansējam gaisā, smagais tiek pretnostatīts vieglajam, un apjoms tiek sadalīts ģeometriskās plaknēs.

Lai gan Boffi šogad nepiedāvā jaunradītus virtuves modeļus, vairākas esošās kolekcijas piedzīvojušas pārvērtības, kas atklājas tieši kontrastējošos apjomos, dramatiskā ģeometrijā un detaļās, kas sākotnēji ir acij apslēptas. Divdemit gadus pēc tam, kad dizainers Piero Lissoni radīja oriģinālo Case 5.0 virtuves versiju, tā atkal iekļauta zīmola kolekcijā. Virtuve izceļas ar 5 cm biezām durtiņām, kurās iestrādāts rokturis un kas kombinācijā ar biezajiem sānu paneļiem Case 5.0 piešķir robustu veidolu un kontrastē ar virtuves plāno virsmu. Satriecošu iespaidu atstāj koka virsmas konsole, kas bez papildu balsta var stiepties pāri salas malai pat 1,80 m garumā. Arī K14 virtuvei tagad iespējams veidot lielas virsmas pārkares, kas izceļ šī modeļa “aso” un precīzo dizainu. Komplimentējot tīrajām Boffi formām, zīmols piedāvā vairākus jauninājumus, kas apslēpj virtuves funkcionālās vajadzības — pieejamas gan īpašas akmens virsmas, kurās neredzami iestrādāta indukcijas plīts, gan aksesuāru kanāls, kas zem virsmas ļauj apslēpt garšvielas, gatavošanas piederumus vai tvaika nosūcēju.

Agape savos jaunajos produktos izmantojusi arhitektonisku pieeju. Ell a colonna izlietnes lakonisko formu veido divi elementi – kolonna un akmens plāksne, kurā, saglabājot monolītu virsmas sajūtu, iestrādāts režģis ūdens notecei. Arhitekta Jean Nouvel radītās kolekcijas vanna un izlietnes uzbūvētas no akmens plāksnēm, kas viegli saskaras. Neskatoties uz vannas strikto izskatu, tā ir piemērota ērtai atpūtai, pateicoties precīzajam paneļu slīpumam.

Kā allaž, Salvatori ir pārliecinoši savā vīzijā par minimālu un mūsdienīgu dabīgā akmens dizainu. Arhitekta John Pawson kafijas galdiņi Omphalos šķiet lidināmies dažus centimetrus virs zemes, un, pat neskatoties uz plākšņu iespaidīgo izmēru — 1 m vai 1,5 m —, tie nezaudē savu vieglumu.

Reģenerācija

Turpinot jau iepriekšējos gados iesākto kursu, dizaina nozare pievērš arvien lielāku uzmanību ilgtspējas jautājumiem. Sākot no dabai draudzīgāku materiālu izmantošanas un ilgtspējīgām ražošanas praksēm, līdz pat jaunām koncepcijām, kuru centrā ir aprites dizains un produktu dzīves cikls.

Visradošāk ilgtspējai šogad piegājis āra mēbeļu zīmols Paola Lenti. Brazīļu dizaineri, brāļi Fernando un Humberto Campana izveidojuši pārsteidzošu sešu priekšmetu kolekciju Metamorfosi, kuru neparastās formas atgādina radījumus no citas pasaules. Košās sēdmēbeles un sienas dekors izgatavoti, izmantojot materiālus, kas iegūti, pārstrādājot plastmasas pudeles. Katram priekšmetam piešķirta arī unikāla faktūra vai tekstūra, kas veidota no Paola Lenti audumu atgriezumiem, tādejādi, katru reizi izmantojot pieejamo materiālu kombināciju, katrs Metamorfosi objekts būs unikāls.

Arī paklāju zīmols Nanimarquina saskatījis vērtību tur, kur citi redz tikai nederīgus atkritumus. Jaunā paklāju kolekcija Re-rug tiek austa, izmantojot vilnas pārpalikumus, kas radušies paklāju izgatavošanas un dzijas ražošanas procesā. Dzijas pārpalikumi tiek sašķiroti, ar rokām plucināti un šķeterēti, iegūstot piecas dzijas dažādās košuma pakāpēs – no melnbaltas līdz raibai –, kas tālāk prasmīgu audēju rokās pārtop Re-rug paklājos.

Plastmasas dizaina meistari Kartell apvienojušies ar itāļu kafijas ražotāju Illy, piedāvojot Antonio Citterio izstrādātā Re chair krēsla versiju, kas izgatavota no izmantošanai nederīgām kafijas kapsulām. Tas ir pirmais priekšmets Kartell powered by Illy kolekcijā, kuru zīmols nākotnē plāno papildināt.

Ilgtspējīgs dizains nedrīkst apstāties tikai pie dabai draudzīgas ražošanas, nepieciešams padomāt arī par to, kas ar produktu notiek pēc tam, kad tas izbeidzis savu dzīvi. Vairāki zīmoli šogad prezentējuši dīvānus, kuru dizains veidots tā, lai nākotnē tos būtu iespējams viegli pārstrādāt. Tāds ir gan Cassina dīvāns Esosoft un Moroso dīvāns Anorak, gan Zanotta dīvāns Za:Za un Magis dīvāns Costume, kuru polsterējumu vienkārši var atdalīt no konstrukcijas. Tas palīdz ne vien pārstrādāt produktu, bet arī atvieglo mēbeļu tīrīšanu un ļauj vajadzības gadījumā aizstāt polsterējumu ar jaunu.